02.07.2012
W materiale pt. „Zarzuty za budowę Gawrona” autorstwa Jakuba Stachowiaka i Agnieszki Madejskiej, wyemitowanym w dniu 20 marca 2012 roku, o godzinie 23:30, w programie „Superwizjer” na antenie telewizji TVN, podano nieprawdziwe informacje na temat Marynarki Wojennej:
- „MON szukając oszczędności zakazał armii podpisywania kosztownych kontraktów. Marynarka jednak zakaz zignorowała. […]”. „Gdyby Marynarka była posłuszna cywilnym zwierzchnikom, dziś sprawy Gawrona pewnie by nie było. W październiku 2001 roku w resorcie obrony wydano decyzję numer 263 w sprawie zablokowania największych wydatków. Dowództwo Marynarki Wojennej zakaz zignorowało i miesiąc później podpisało długoletnią umowę na budowę korwet Gawron […]”.
- „Dokumenty podpisał ówczesny szef logistyki, kontradmirał Zbigniew P. z upoważnienia szefa marynarki admirała Ryszarda Łukasika. […]”.
- „Do dziś za rozpoczęcie budowy Gawrona w upadającej stoczni wbrew rządowi i ministerstwu nikt nie poniósł jakiejkolwiek odpowiedzialności”. „Orkany były modernizowane w Stoczni Marynarki Wojennej. Niemal w tym samym czasie zaczęto tam także budować Gawrona. Stocznia stała na skraju bankructwa. […]”.
- „Kiedy ruszył projekt budowy korwety w 2002 roku, MON zapłacił stoczni remontowej 16 milionów złotych. […]”
SPROSTOWANIE NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI:
Ad. 1 Marynarka Wojenna nie zignorowała żadnych poleceń przełożonych. Decyzja nr 263/MON z 31 października 2001 roku, na którą powołano się w materiale, nie odnosiła skutku do zawartej umowy na budowę okrętu „Gawron” z następujących powodów: - Decyzja 263/MON z 31 października 2001 r. została ogłoszona i weszła w życie 31 grudnia 2001 r. – czyli ponad miesiąc po podpisaniu umowy na budowę okrętu (Dz. U. MON nr 22 z 31 grudnia 2001 r.) ; - ww. Decyzja dotyczyła zablokowania „niektórych” wydatków, a nie „największych” jak podano w materiale; - ww. Decyzja dotyczyła przedsięwzięć skutkujących finansowo w 2001 roku, podczas gdy finansowanie budowy „Gawrona” rozpoczęło się w 2002 roku; - projekt „Gawron” był programem wieloletnim zawartym w „Programie przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych w latach 2001 – 2006”, który został wprowadzony mocą Ustawy z dnia 25 maja 2001 roku (Ustawa jest aktem prawnym nadrzędnym wobec Decyzji MON);
Ad. 2 Umowy na budowę okrętu nie podpisywał kontradmirał Zbigniew P. jak podano w materiale.
Ad. 3 Stocznia MW nie była w czasie podpisywania umowy w stanie upadłości, ani nie stała na skraju bankructwa jak podano w materiale. Nie postępowano także „wbrew rządowi i ministerstwu” (uzasadnienie w Ad. 1).
Ad. 4 Nieprawidłowo podano nazwę stoczni używając sformułowania „remontowa”. Ta nazwa przypisana jest innej stoczni, a nie Stoczni MW co mogło wprowadzić odbiorców w błąd. |